onsdag 28 september 2011

Surdeg på vete




En helt vanlig onsdagskväll som denna förgylls av riktigt guld...Alldeles nygräddat, ljuvligt gott & väldoftande surdegsbröd  till kvällskoppen. Jag är helt såld och dessutom är det så roligt att baka. Jag har fått för mig att det ska vara så krångligt och ta alldeles för mycket tid. Jo visst, sant till viss del...Men se fördelen att jästiden är lång så man hinner en massa saker undertiden... Jag får tacka min surdegstokige vän som fört in mig i surdegsdjungeln, här för att stanna tror jag allt.




10 g jäst
5 dl kallt vatten
2 dl surdeg på vete
1 msk honung
0,7 kg vetemjöl special
1-2 msk salt

Tips är att ersätta vete med manitoba cream som har extra bra jäskraft. Arbeta degen i assistent en kvart. Tillsätt saltet de sista 3 minuterna. Jäs degen i minst 2 timmar. Grädda i 50 min på 200 g. Höj temperaturen till den högsta de första 10 minuterna så får bröden en fin yta, slå på en skvätt vatten på ugnsbotten.




Nu får surdegskulturen ta sig lite vila efter att ha jobbat på bra... 





 kram elin 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar