tisdag 24 maj 2011

En kär vän



Olivträdet är en kär vän till mig. Så pass kärt att det känns tomt om de inte bor ett här hemma... Det kräver mycket kärlek, det ska både tok-vattnas sommartid och klippas , men det gör jag så gärna. Vårt vardagsrum är som ett växthus, ljust och varmt så här trivs de toppen... Men som sagt, det kräver vatten därefter!
Om man vill ha olivträd ute men slippa jobbet med att förflytta för övervintring osv är Silverpäron ett bra alternativ. Det kallas för "nordens olivträd" och är väldigt snarlikt i sina silvergrå, smala blad. Trädet är härdigt i både kruka och nergrävt i marken.


 en fin dag önskar jag dig 




6 kommentarer:

  1. Ljuvligt!!
    Måste nog köpa ett jag också.
    Fast storleken mindre :)

    SvaraRadera
  2. Älskar Olivträd, har dock inte vågat mig på något än.
    Har däremot ett silverpäronträd i min köksträdgård, där trivs det toppen och det är såååå vackert! Det har precis blommat och nu väntar vi på att blommorna skall bli "oliver".

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint! Första gången jag tittar in här, jättefin blogg! Kommer tillbaks :)

    SvaraRadera
  4. Samma sak här hemma, som ett växthus i vardagsrummet. Nu har jag "slängt ut" mina på uteplatsen. Hoppas de ska trivas och kräva lite mindre pyssel av mig. Jag har inte så gröna fingrar som du...:)
    Allt gott!

    SvaraRadera
  5. Å nu är skåpet på plats ser jag! Undrar om det blev bra?!! Kram S.

    SvaraRadera
  6. Åh skåpet är på plats ser jag! Vill se mer!!!! =)

    SvaraRadera