torsdag 26 april 2012

[Trädgårdsplaner]



Dags för trädgården att ta form... Jag skulle vilja knäppa med fingret så var allt grönt, högt och ståtligt. Men som mycket annat behöver även det tid. Förra våren satte jag ett par plantor med elefantgräs. När de väl tog fart fram i juni växte de sig högt mot skyn. Gräs är något av det vackraste, skulle gärna utöka den samlingen.




De ger fin volym men samtidigt härlig luftighet, fin rörelse när vinden får ta tag. Snart, snart har de nya vårskotten fått fart...




Trädgårdsplaner är fantastiskt roligt, även det! Om, som i mitt fall, det är så att man vill mycket så kan man enkelt dela in trädgårdsuppbyggnad i etapper. Skapa sig en ungefärlig plan av helhetslösning, sedan är det bara se vart man börjar och ta det steg för steg, år för år. Till denna sommar vill jag sätta klätterhortensia som får växa sig upp mot pergolan i syd. En fin grön inklädnad som får hållas lagom spridd med vacker vit blom. Några träd ska även grävas ner i backen.



4 kommentarer:

  1. Hei på deg.
    Å, så kule bilder! Håper det er OK at jeg har lagret noen i mappen min for hage inspirasjon ;))
    Ønsker deg en riktig fin helg.
    Klem, Monica

    SvaraRadera
  2. Vakkert vakkert! Skulle gjerne sett flere bilder av selve huset. :-)

    God weekend! :-))

    SvaraRadera
  3. Läckert, nu fick jag verkligen inspiration till vårt tomma utedäck. Du har en grymt bra blogg, jag kommer tillbaka snart. Trevlig Helg. Hälsningar Åsa

    SvaraRadera
  4. Gillar din pergola mycket, vi har en trädgård där vi behöver göra allt men det får bli nåt annat år. Först ska det grävas ner dränering och avlopp och innan det är gjort är det ju inte lönt att fixa ovanför markytan. men kan iaf titta på andras lösningar och drömma :)

    SvaraRadera